"my momma says it's okay to generalize a little. first fat possum is not like any other blues label. second, there are only two kinds of blues records that are made today: fat possum records, which don't suck, and all the others."
- matthew johnson
dette lille plateselskapet ble etablert i oxford, mississippi, ca. 1992 av matthew johnson & peter redvers-lee, to hvite studenter, med et mål for øye
: å dokumentere en utdøende generasjon hill country bluesmen fra lutfattige nord mississippi. samme år slapp de debutalbumet til junior kimbrough (bildet), all night long, (som fikk fire stjerner i rolling stone). den lokale bluesscenen sentrerte seg på mange måter rundt kimbroughs juke joint, best kjent som junior's place. på søndager pleide folk fra hele fylket å komme for å høre, spille og danse til musikken. herifra hentet fat possum mange av sine første karakterer. the likes of t-model ford (ja, han skjøt en fyr), RL burnside (label-bestselger, junior's kompis), cedell davis (som spiller gitar med en smørkniv), osv. følgelig ble da også junior kimbroughs tributeplate kalt sunday night - the songs of junior kimbrough.disse platene er fortsatt å få tak i i butikker til en latterlig liten penge.
de siste ti årene har fat possum gått fra å være et renskåret alternativt blues-selskap til å signere hvitere garasje/retro-influerte artister som the black keys og heartless bastards, og til sist alternative popartister som andrew bird og the fiery furnaces. (alle vel verd å sjekke ut).
skulle du være ekstra interessert bør du se den svært usminkede dvd'en you see me laughin' - the last of the hill country bluesmen.