"my momma says it's okay to generalize a little. first fat possum is not like any other blues label. second, there are only two kinds of blues records that are made today: fat possum records, which don't suck, and all the others."
- matthew johnson dette lille plateselskapet ble etablert i oxford, mississippi, ca. 1992 av matthew johnson & peter redvers-lee, to hvite studenter, med et mål for øye

: å dokumentere en utdøende generasjon hill country bluesmen fra lutfattige nord mississippi. samme år slapp de debutalbumet til
junior kimbrough (bildet),
all night long, (som fikk fire stjerner i rolling stone). den lokale bluesscenen sentrerte seg på mange måter rundt kimbroughs juke joint, best kjent som
junior's place. på søndager pleide folk fra hele fylket å komme for å høre, spille og danse til musikken. herifra hentet fat possum mange av sine første
karakterer. the likes of
t-model ford (ja, han skjøt en fyr),
RL burnside (label-bestselger, junior's kompis),
cedell davis (som spiller gitar med en smørkniv), osv. følgelig ble da også junior kimbroughs tributeplate kalt
sunday night - the songs of junior kimbrough.
"fat possum was perennially strapped for cash". for å bøte på dette slapp de på slutten av 90-tallet en rekke samplere (not the same old blues crap 1,2&3) som de solgte til spottpris og lovnader om at om du ikke liker dette her kan du bare sende det tilbake til mississippi og få pengene tilbake!
disse platene er fortsatt å få tak i i butikker til en latterlig liten penge.
de siste ti årene har fat possum gått fra å være et renskåret alternativt blues-selskap til å signere hvitere garasje/retro-influerte artister som
the black keys og
heartless bastards, og til sist alternative popartister som
andrew bird og
the fiery furnaces. (alle vel verd å sjekke ut).
skulle du være ekstra interessert bør du se den svært usminkede dvd'en
you see me laughin' - the last of the hill country bluesmen.